Ben jij een onderzoeker? En wil je meer leren over hoe kinderen denken over wetenschap en wetenschappers? Of wil je samenwerken? Dan vind je hier meer informatie.
Als je kinderen vraagt een wetenschapper te tekenen, schetsen ze vaak een witte man met een bril en een laboratoriumjas, te midden van indrukwekkende apparatuur: regeerbuizen, bunsenbranders en machines met wijzerplaten. Dit stereotype beeld is problematisch, omdat veel kinderen zich er niet in herkennen. Dit geldt vooral voor meisjes, kinderen met een niet-westerse migratieachtergrond en kinderen zonder hoogopgeleide ouders.
Daarom doet KiDLAB binnen Lil’Scientist—in samenwerking met wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden en NEMO Science Museum—onderzoek naar ongelijkheid in het onderwijs en de stereotype beelden die kinderen hebben van wetenschap en wetenschappers. We onderzoeken hoe deze stereotypen ontstaan, welke gevolgen ze hebben en hoe we ze kunnen veranderen. We passen onze wetenschappelijke bevindingen toe in onze lespakketten, zodat we inclusieve en diverse stereotypen kunnen creëren.
Brummelman, E. (2023, October). Children face unequal treatment in the classroom—with devastating consequences. Scientific American.
OPEN ACCESS
Brummelman, E., van Atteveldt, N., Wolf, S., & Sierksma, J. (2024). Using social and behavioral science to address achievement inequality. npj Science of Learning, 9, Article 44. doi:10.1038/s41539-024-00259-1
OPEN ACCESS
Hofer, S., Heine, J. H., Besharati, S., Yip, J., Reinhold, F., & Brummelman, E. (2024). Self-perceptions as mechanisms of achievement inequality: Evidence across 70 countries. npj Science of Learning, 9, Article 2. doi:10.1038/s41539-023-00211-9
[open data, open materials]
OPEN ACCESS
Brummelman, E., & Sedikides, C. (2023). Unequal selves in the classroom: Nature, origins, and consequences of socioeconomic disparities in children’s self-views. Developmental Psychology, 59(11), 1962–1987. doi:10.1037/dev0001599
[English infographic, Dutch infographic, Editor's choice]
OPEN ACCESS
Schoneveld, E., & Brummelman, E. (2023). “You did incredibly well!”: Teachers’ inflated praise can make children from low-SES backgrounds seem less smart (but more hardworking). npj Science of Learning, 8, Article 31. doi:10.1038/s41539-023-00183-w
[preregistered, open data, open materials: Study 1, Study 2]
OPEN ACCESS
Brummelman, E. (2022, July). Meer diversiteit? Laat kinderen wetenschap doen [More diversity? Engage children as scientists]. NRC.
OPEN ACCESS